Buikvet verliezen – 6 wetenschappelijke manieren om van dat buikvet af te komen

Het vet in de buikholte (het buikvet) veroorzaakt de meeste problemen voor onze gezondheid (1). Verder betekent overgewicht niet altijd dat u ongezond bent. Er zijn vele mensen met een uitstekende gezondheid die overgewicht hebben (2).



Mensen met een normaal gewicht hebben ook regelmatig metabolische problemen die in verband staan met obesitas (3). Het vet onder de huid is eigenlijk niet zo’n groot probleem als we kijken vanuit een gezondheidsoogpunt. Het is meer een cosmetisch probleem, want het oogt niet mooi.

 

Buikvet kan worden geschat door het meten van je omtrek rond je middel. Dit kan met behulp van een meetlint worden uitgevoerd. Alles boven de 102 cm bij mannen en 88 cm bij vrouwen heet abdominale obesitas.

 

6 manieren die wetenschappelijk gebaseerd zijn om buikvet te verliezen

Neem geen suiker en vermijd drinken met suikers

Toegevoegde suikers zijn zeer ongezond. Studies tonen aan dat het unieke schadelijke effecten op de metabole gezondheid (4). Als je veel geraffineerde suikers eet, dan raakt de lever overbelast met fructose en wordt het gedwongen om alles om te zetten in vet. Talrijke studies hebben aangetoond dat overtollig suiker, zou kunnen leiden tot verhoogde accumulatie van vet in de buik (5).  Studies tonen aan dat suikerhoudende dranken worden gekoppeld aan een 60% verhoogd risico op obesitas bij kinderen. Dit verhoogde risico op de dagen wanneer die zoete drankjes worden gedronken en dat is vaak dagelijks.  (6).

Conclusie:

Teveel suiker consumptie kan de hoofdreden zijn van de vetophoping in de buik. Let vooral op suikerhoudende dranken zoals frisdrank.

Het eten van meer eiwit is een goede lange-termijn strategie om buikvet te verminderen

Eiwit is het belangrijkste macronutriënt als het gaat om het verliezen van gewicht (7). Als gewichtsverlies je doel is, dan is het toevoegen van eiwit misschien wel de meest effectieve verandering die je kunt doen.

Niet alleen zal het helpen met gewichtsverlies, maar het kan het ook gewichtstoename helpen voorkomen (8). Er zijn ook aanwijzingen dat eiwit bijzonder effectief is tegen buikvet. Een studie toonde aan dat de hoeveelheid en kwaliteit van eiwitten gerelateerd was met buikvet. De mensen die in het onderzoek meer en betere eiwitten aten hadden minder buikvet (9).

Tip:

Overweeg het koken van uw voedsel in kokosolie . Sommige studies hebben aangetoond dat 30 ml (ongeveer 2 eetlepels) kokosolie per dag buikvet licht vermindert (10,11).

Conclusie:

Het eten van voldoende eiwitten is een zeer effectieve manier om gewicht te verliezen. Sommige studies suggereren dat eiwitten bijzonder effectief zijn tegen buikvet accumulatie.

Beperking van koolhydraten in je dieet

De beperking van koolhydraten is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Dit wordt ondersteund door vele studies. Wanneer mensen koolhydraten beperken dan verminderd hun honger en verliezen ze gewicht (12). Koolhydraatarme diëten leiden tot snelle vermindering van watergewicht. Dit geeft dus direct resultaat wat betreft gewichtsverlies en dat verschil zie je al binnen een paar dagen op de weegschaal.

Vergelijkende studies met koolhydraatarme en vetarme diëten tonen het volgende aan:

koolhydraatarme diëten richten zich specifiek op het vet in de buik (13).

Het vermijden van de geraffineerde koolhydraten (wit brood, pasta, etc.) moet voldoende zijn, vooral als  eiwitinname hoog blijft.

Conclusie:

Studies hebben aangetoond dat koolhydraatarm diëten effectief zijn in het wegwerken van vet in de buik, de organen en in de lever.

Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels

Er wordt vaak beweerd dat het eten van veel vezels kan helpen bij het afvallen. Dat is waar, maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle vezels gelijk zijn. Het lijkt vooral te gaan om de oplosbare en vezels die visceus zijn. Deze vezels hebben een positief effect op je gewicht.

In een 5-jarige studie zorgde het eten van 10 gram oplosbare vezels per dag voor een vermindering van 3,7% vet in de buikholte (14). Het had echter geen effect op de hoeveelheid vet onder de huid. Dit betekent dat de oplosbare vezels voornamelijk effectief zijn in het verminderen van schadelijke buikvet.

De beste manier om meer vezels te krijgen is door veel plantaardig voedsel (zoals groenten en fruit) te eten. Peulvruchten zijn ook een goede bron, evenals enkele granen zoals haver.

Conclusie:

Er zijn aanwijzingen dat de oplosbare voedingsvezels kunnen leiden tot een verminderde hoeveelheid buikvet.

Beweging is zeer effectief in het verminderen van buikvet

Beweging is belangrijk om verschillende redenen. Het is een van de beste dingen die je kunt doen als je een lang en gezond leven wil leiden. Beweging krijgen blijkt effectief te zijn in het verminderen van buikvet. Houd er echter rekening mee dat ik het hier niet over buikspieroefeningen heb. Het is onmogelijk om op één plek vet kwijt te raken. Het doen van eindeloze hoeveelheden crunches zal je buikvet niet verminderen.

In één studie werden 6 weken lang buikspiertrainingen gedaan, maar dit had geen meetbaar effect op de taille. Daarnaast had het ook geen meetbaar effect op de hoeveelheid vet in de buikholte (15).

Aerobe oefening (zoals wandelen, hardlopen, zwemmen, etc.)heeft in talloze studies aangetoond dat het voor grote vermindering van buikvet zorgt. (16,17).

Conclusie:

Beweging kan zeer effectief zijn om buikvet te verliezen.

Houd uw voedingsinname bij om erachter te komen wat en hoeveel je eet

Wat je eet is belangrijk. Vrijwel iedereen weet dit. Verrassend genoeg hebben de meeste mensen eigenlijk geen flauw idee wat ze echt eten. Iedereen die echt hun voedingspatroon wil optimaliseren en resultaten wil zien, zal een voedingslogboek moeten bijhouden. Dit kan ook met apps zoals MyFitnessPal. Vooral in het begin is dit nodig zodat je daadwerkelijk weet wat je naar binnen werkt.

Bekijk deze artikelen voor een calorie calculator en een lijst van gratis online tools en apps om bij te houden wat je eet.

Ik doe dit persoonlijk om de paar maanden. Ik weeg en meet alles wat ik eet om te zien waar mijn huidige dieet uit bestaat.

Dan weet ik precies waar ik aanpassingen moet maken, om mijn doelen te halen.

Buikvet verliezen – 6 wetenschappelijke manieren om van dat buikvet af te komen
Apps die u helpen om snel af tevallen
Snel afvallen met 10 simpele stappen
snel afvallen
Afvaltips waarmee u op 40 manieren kunt afvallen
Oefeningen voor snel gewichtsverlies in eigen huis
Tabata workout
Tabata workout trailer – bewezen workout
Tabata workout
Afvallen is mogelijk met bewezen Tabata workout
Apps die u helpen om snel af tevallen
Afval workouts van 5 minuten voor thuis
Tabata workout
Tabata workout trailer – bewezen workout
10 kilo afvallen kan met het waterdieet
Apps die u helpen om snel af tevallen
5 Gezonde eettrends in 2017
afvallen recepten
Afvalrecepten – 21 voeding tips die je doen afslanken